.

Thursday 8 October 2015

Kursor 3D Komputer Boleh Mengendali Dunia Maya

        



 Lupakan segala perkara yang kamu tahu tentang kursor computer. Para penyelidik telah tampil dengan satu cara untuk menghidupkan Kursor menjadi alat yang boleh mengemudi di sekitar ruang 3D. Petunjuk konvensional yang dikawal dengan trackpad dan muncul sebagai anak panah kecil di skrin yang tidak lama lagi akan ketinggalan zaman, menurut saintis di University of Montreal di Kanada. Mereka telah mencipta satu cara untuk menghidupkan telefon pintar, tablet atau apa-apa dengan permukaan interaktif yang dikenali sebagai "Pesawat mengawal" untuk memilih dan memanipulasi objek dalam dunia 3D. Teknologi futuristik boleh memainkan peranan penting dalam bagaimana realiti maya perisian bertindak balas kepada cara pengguna bergerak dalam kehidupan sebenar. Kursor 3D diumumkan di SIGGRAPH 2015 Persidangan yang diadakan di Los Angeles. Secara tradisinya, tetikus dan kursor yang terhad kepada skrin "seperti sebuah penjara," kata ketua penyelidik kajian Tomás Dorta, seorang profesor di University of Montreal School of Design. "Ia adalah jenis interaksi yang mempunyai potensi untuk berkembang,".
               
Kursor berteknologi tinggi yang dibangunkan oleh Dorta dan rakan-rakannya boleh memilih objek dalam dunia maya 3D. Dalam ujian setakat ini, para penyelidik telah dapat untuk memilih kerusi dan meja di dalam bangunan dan organ-organ dalaman yang besar dan skala imej rangka pada skrin. Pada masa ini, teknologi kursor boleh ditunjukkan dengan menggunakan teknologi Hyve3D, yang merupakan satu sistem reka bentuk yang mengasyikkan, menvisualkan lakaran 3D pada skrin di hadapan pengguna. Penyumbang boleh melihat ruang yang sama dari sudut yang berbeza dengan menggunakan pelbagai gajet mereka, setiap pengaksesan dan memanipulasi secara berasingan.

                Dorta berkata “pelbagai teknologi 3D dari reka bentuk dalaman dan seni bina kepada pembangunan maya permainan komputer realiti. Jika telefon atau tablet boleh menjadi Kursor 3D, maka matlamat utama adalah untuk pengguna untuk mengakses program yang sama atau desktop sebagai rakan-rakan mereka, di mana sahaja mereka berada” katanya.

Akhirnya, teknologi kursor boleh disediakan untuk sistem seperti Windows dan Mac OS, kata Dorta. Ini boleh membolehkan orang ramai untuk mengakses komputer riba masing-masing dan melihat fail-fail dan aplikasi di sana dalam 3D. Dorta berfikiran orang kini terhad oleh format di komputer, dan versi 3D desktop yang akan membuat interaksi komputer rakyat lebih mudah. Menghantar fail yang juga tidak akan memerlukan USB atau folder dalam talian - anda hanya perlu untuk menyambar maklumat itu dengan telefon anda untuk "merebut" ia dan ia akan disimpan ke gajet anda, kata Dorta.


Telefon pintar dan tablet boleh menjadi platform "mengawal kapal terbang" untuk memilih dan memanipulasi objek dalam dunia 3D.

Tetikus komputer tradisional telah dicipta pada tahun 1964, Dorta berkata, dan sudah tiba masanya untuk sesuatu yang baru. Para penyelidik telah diilhamkan oleh cara orang berinteraksi dengan dunia, dan bagaimana komputer boleh kelihatan terhad dengan sekatan 2D.

Dorta berkata teknologi kursor inovatif akan terus berkembang untuk bersaing dengan lebih di kehidupan maya. "Ia bukan hanya anak panah kecil untuk klik," katanya. "Kami mempunyai 46 tahun ke hadapan. Kita boleh melakukan lebih baik." Kajian ini diterbitkan pada 31 Julai oleh Persatuan Pengkomputeran Jentera.

0 comments:

Post a Comment