.

Wednesday 27 August 2014

10 Aplikasi yang anda perlu ada bagi Windows 7

10 Aplikasi yang anda perlu ada bagi Windows 7


Adakah anda telah install aplikasi yang terbaik untuk PC anda? TechRadar telah menynaraikan program percuma yang terbaik untuk Windows 7, dan kami memilih 10 program yang kami fikir penting untuk PC anda. Jika anda tidak mempunyai program-program ini, disini kami akan menerangkan mengapa anda perlu memuat turunnya.

1. CCleaner


Siapa yang tidak suka kepada komputer yang bersih? Jika anda sudah mengosongkan "Recycle Bin" dan membersihkan cache pelayar anda, masih ada lagi fail terkumpul dalam Windows. Menjalankan CCleanner setiap beberapa bulan akan memastikan sistem anda bersih daripada fail-fail sementara (temporary files) dan log ralat (error log) serta data pendaftaran (registry) lebihan. Jika anda menjalankan Windows dalam SSD (Solid State Drive), anda mungkin akan terkejut dengan berapa banyak ruang penting yang anda boleh kosongkan dengan CCleaner dengan proses pembersihan yang cuma mengambil masa beberapa minit.


2. Notepad++


Walaupun anda bukan seorang pengaturcara (programmer), Notepad++ adalah perisian penting yang anda perlu ada dalam komputer anda. Ianya mengembangkan Notepad biasa dengan "tab", pencarian yang diperkuatkan, GUI (Graphical User Interface) yang boleh diubahsuai dan boleh menyokong berbagai bahasa pengaturcaraan. Ianya tahu bagaimana untuk menguraikan kod dan pecahan baris (linebreak) serta boleh mencampur adukkan text dengan sesuatu yang boleh dibaca (readable). Ianya juga boleh manambah pautan yang berguna pada konteks menu Windows anda supaya dapat embuka fail teks denga cepat. Jika keperluan mengedit teks anda sederhana, anda akan menghargai kepantasan dan kebolehcapaian Notepad++. Jika anda perlu melakukan kerja pengekodan yang erat, anda akan menggemari kedalaman pilihan menu dan kebolehsuaiannya.


3. 7-Zip


Anda mungkin pernah menggunakan 7 Zip. Ianya boleh "Zip" atau "Unzip" pelbagai format fail dengan sokongan konteks menu yang hebat dan membolehkannya memproses dengan lebih pantas. Anda tidak mempunyai masalah dengan WinRAR, tetapi tidakkah anda letih dengan "Pop Up" yang meminta anda untuk bayar aplikasi mereka sedangkan 7-Zip adalah percuma sepenuhnya.


4. Adobe Reader


Perisian Adobe memang mempunyai reputasi untuk mengembang dengan kemas kini mereka yang kerap dan memang benar terdapat aplikasi PDF yang leih ringan. Contohnya Pembaca PDF (PDF Reader) Foxit, ianya aplikasi yang baik jika anda ingin membuka dan membaca fail PDF. Tetapi jika anda ingin menyunting fail PDF, anda memerlukan Adobe Reader. Ianya Percuma termasuk perkakasan (tools) percuma untuk menambah teks atau menaandatangani dokumen. Ianya juga boleh mengeksport fail tersebut sebagai dokumen Word.


5. Defraggler


Windows 7 telah melakukan kerja yang baik iaitu "defragment" cakera keras anda dengan senyap dibelakang secara automatik. Berkemungkinan, perjalanan cakera anda adalah lancar tanpa anda perlu "defragment" secara manual. Kadangkala, setelah memindahkan banyak fail atau memberikan ruang pada cakera keras yang hampir penuh, anda ingin defrag secara manual. Defraggler, daripada pencipta CCleaner boleh "defragment" pada sasaran. Anda boleh melihat fail atau sektor yang "fragment" dan akan melakukan "deefragment" secara spesifik tanpa perlu menunggu selama 2 jam untuk cakera anda dibersihkan sepenuhnya.


6. Recuva


Recuva dalah suatu alatan yang diperlukan jika berlaku sesuatu yang tidak diingini. Contohnya anda terhapuskan satu fail, Recuva boleh membantu anda mendapatkannya semula. Ianya direka untuk membantu mambatalkan memadam fail, ataupun mencari fail yang mungkin masih boleh dicapai jika cakera telah diformat. Recuva juga boleh membantu anda memadamkan fail yang benar-benar anda ingin hapuskan dengan menulis ganti (overwrite) fail tersebut pada cakera keras dan membuatkannya lebih sukar untuk dicari.


7. VLC Media Player


Jika VLC tidak dapat memainkannya, berkemungkinan fail tersebut rosak. Ianya percuma, pemain video dari sumber terbuka (open source) yang mempunyai video yang terbina dalam (built in) codecs bagi mana-mana format fail. Ia mudah dan berkuasa. Ianya pemain video yang wajib ada dan ianya sentiasa bertanding dengan Media Player Classic. VLC juga menawarkan beberapa ciri-ciri tambahan yang disukai seperti menaikkan "volume" hingga 200% dimana ianya penting bagi fail-fail yang mempunyai audio yang perlahan. Ia juga boleh menyesuaikan kelajuan rakaman audio, menjadikannya alatan yang membantu anda mentranskripsi (transcribing). Ia bukan sahaja pemain video yang terbaik untuk PC anda, tetapi ia baik untuk audio juga.


8. Handbrake


Jika anda mempunyai .avi yang perlu menjadi .mp4 ataupun .mp4 yang sepatutnya menjadi .mkv. Apakah yang anda perlu lakukan? Handbrake akan menyelesaikan masalah anda. Ianya merupakan transcoder daripada sumber terbuka yang mudah digunakan. Anda cuma perlu "drag" fail yang anda ingin tukar, setkan pilihan kualiti fail, kemudian klik pada butang "Start". Ia akan membaiki fail tersebut menjadi fail .mp4 atau .mkv yang baharu. Jika anda ingin melakukan kerja penyuntingan video (video editing), Handbrake akan menjadi senjata anda.


9. Google Chrome


Pelayar Google telah berkembang daripada Firefox kepada Pelayar web. Ia mungkin yang pertama sekali anda "install" apabila anda mempunyai Windows yang bersih atau PC anda baru selesai di "format". Terdapat beberapa masalah pada Chrome seperti kadang-kala ia menjadi perlahan atau "crash" selepas keluaran (release), tetapi sukar untuk membayangkan tanpa ciri-cirinya yang membantu seperti "tab", penyelarian kata laluan antara Komputer, Komputer Riba ataupun Telefon Pintar anda.


10. LastPass


Anda mungkin menggunakan Kata Laluan yang sama dalam kebanyakan laman web. Anda perlu lakukan sesuatu sebelum penggodam menggunakan butir-butir peribadi anda untuk perkara yang tidak baik. LastPass akan membenarkan anda mencipta kata laluan induk, kemudian ia akan mewujudkan pelbagai perkataan (string) untuk semua akaun anda. Jadi anda tidak perlu risau mana-mana laman web akan menggunakan butir-butir peribadi anda. LastPass juga akan mengingati isian automatik bagi semua kata laluan anda. Anda juga boleh "install" pada pelbagai peranti anda untuk memudahkan proses log masuk. Ianya suatu pengurusan kata laluan yang memudahkan dan ianya menjadikan data anda lebih selamat.



Informasi ini diterjemahkan daripada PC Gamer

0 comments:

Post a Comment