.

Thursday 21 August 2014

Prebiu Windows 9

Prebiu Windows 9 akan tiba lewat September


Windows 9 telah bersedia untuk membetulkan kesilapan Windows 8. Menurut wartawan veteran Microsoft ZDNet, versi "prebiu teknologi" bagi OS (Operating System) akan tiba pada penghujung bulan September atau Oktober dengan pelepasan terakhir (final release) yang dijadualkan akan tiba pada Musim Bunga 2015. Lebih menarik lagi ialah "prebiu teknologi" boleh didapati secara percuma oleh orang awam.

Sumber telah memberitahu The Verge yang Microsoft bercadang untuk mendedahkan Windows 9 dengan nama kod "Threshold" pada acara prebiu 30 September ini. Pada masa lalu, Microsoft telah mendedahkan prebiu pemaju (developer) mengenai perjalanan kerja sistem pengoperasian sebelum ianya boleh didapati oleh orang awam. Jika "prebiu teknologi" boleh dilihat oleh orang awam, mereka boleh melihat peningkatan Windows 9 sebelum akhir tahun ini. Khabar angin mengatakan yang perubahan pada "Threshold" memberikan harapan kepada pengguna yang Windows 9 akan menjadi seperti Windows 8 dan Windows 7 berbanding Vista.

Perkara yang dijanjikan yang paling penting sekali adalah menu "Start" akan kembali. Microsoft telah mendedahkan mini prototaip menu "Start" pada April lalu dimana mereka masih mengekalkan reka bentuk Jubin Moden pada menu "Start". Versi lain bagi menu "Start" sepatutnya boleh didapati oleh Windows 8.1 pada kemaskini musim luruh ini.



Satu lagi perubahan penting ialah aplikasi moden boleh dijalankan (run) dalam mod "standard" atau "windowed", ini bermakna pengguna tidak perlu untuk menukar antara skrin "Start" mesra sesentuh (touch-friendly) dengan "desktop" yang mesra tetikus (mouse-friendly).

Jika boleh, pengguna menginginkan versi "desktop" bagi aplikasi Cortana dan respon Microsoft kepada Siri dan Google Now. Perjuangan yang mungkin ada adalah masih terikat pada enjin carian (search engine) Bing, jadi anda perlu membuat keputusan jika mengiginkan aplikasi Google.

Microsoft dijangka akan menyemak ciri-ciri penting untuk versi Windows yang seterusnya ketika acara mereka September ini. Pengguna juga ingin melihat bagaimana kemajuan Microsoft berbanding Windows 9.

Artikel ini diterjemahkan dari PC Gamer

0 comments:

Post a Comment