.

Thursday 21 August 2014

Penggodam Beretika

Penggodam Beretika


Keselamatan Internet adalah sangat penting. Untuk meningkatkan keselamatan menyebabkan permintaan yang tinggi terhadap penggodam(hacker) beretika (juga dikenali sebagai penggodam topi putih) kerana ia melindungi sistem komputer daripada pencerobohan yang berbahaya. Selain itu, keperluan teknikal mahir IT dengan keinginan yang kuat untuk menyelesaikan masalah dan menghalang penggodam berniat jahat menyebabkan kerosakan kepada system rangkaian. Keselamatan internet bukanlah tentang kesedaran,ia adalah tentang sumbangan untuk membaiki, penggodaman dan etika. Pada zaman kini, ramai orang ingin menjadi penggodam beretika tetapi untuk menjadi seorang penggodam beretika yang professional memerlukan motivasi, dedikasi, inisiatif, kendiri pendidikan dan latihan dalam etika penggodaman.

Artikel ini untuk memberitahuan da semua bagaimana untuk menjadi seorang penggodam beretika tetapi apa yang anda perlu ingat adalah 'kesabaran'. Seorang penggodam adalah pengatur cara komputer yang suka menambah baik sistem-sistem komputer untuk mendapatkan lebih daripada maklumat yang tersedia dan ingin mempunyai akses tidak terhad kepada apa-apa yang dihasratkan. Penggodam berniat jahat, juga dipanggil “Cracker” adalah seorang penggodam yang mempunyai niat yang mengerikan dan suka mencipta/memusnahkan orang lain. Dia hanya mendapat kebahagiaan dengan menyakiti orang lain.

Bagaimana untuk menjadi seorang penggodam beretika

Menggodam bukanlah sesuatu yang anda boleh belajar dengan hanya membaca ebook, menonton video YouTube, dengan melayari laman Facebook yang berkaitan dengan penggodaman atau mengikut sesetengah laman web. Ia memerlukan usaha yang lebih banyak. Anda perlu sentiasa dikemaskinikan dengan teknologi terkini. Anda mesti mempunyai pengetahuan tentang:

Pengaturcaraan (Programming)


Pengaturcara (programmer) dianggap sebagai pencipta manakala penggodam sebagai pemusnah, tetapi itu tidak benar. Kita boleh mengatakan penggodam sebagai penganalisa keselamatan yang mencari kelemahan dalam pengaturcara program dan bantuan untuk menjadikan ia lebih selamat.Untuk melakukan ini, penggodam mesti mempunyai pengetahuan berkenaan programming.

Rangkaian (Networking)


Pengetahuan berkenaan rangkaian adalah sangat penting kerana apa yang kita lakukan adalah pada rangkaian. Dan mempertingkatkan keselamatan rangkaian (Keselamatan siber) adalah apa yang dipanggil etika penggodaman.

Kriptografi


Kriptografi dalam keselamatan siber bermaksud cara untuk menyulitkan (encrypt) dan menyahsulitkan (decrypt) maklumat atau data dalam rangkaian.

SistemPengurusanPangkalan Data (Database)


Data atau maklumat yang disimpan dalam pangkalan data boleh menyebabkan masalah besar.Untuk menjadi seorang penggodam beretika, anda perlu tahu bagaimana data disimpan, bagaimana data akan diambil dan bagaimana ia menjadi tidak selamat.

Linux


Jika anda ingin bermain permainan, mendengar muzik, menonton filem dan bekerja di pejabat, saya lebih menyarankan windows tetapi jika anda ingin menjadi seorang penggodam saya lebih menyarankan linux. Linux juga percuma, dan 100% sumber terbuka, bermakna sesiapa sahaja boleh melihat setiap baris kod dalam Linux kernel. Linux adalah sistem operasi multiuser sejak dari versi pertama. Walaupun terdapat alat dan persekitaran grafik yang mantap, anda masih boleh melakukan segala-galanya yang anda perlu hanya keyboard dan shell prompt.

Untuk mempelajari penggodaman beretika dengan lebih lanjut anda boleh menghadiri kursus kami @ Wireless Ethical Hacking & Penetration Testing.Lawati laman sesawang kami di www.training.2-sigma.com atau boleh menghubungi kami melalui emel di sales@2-sigma.com atau melalui talian telefon di 03-61880601 untuk mendapatkan kandungan kursus dan tarikh kursus terdekat.

0 comments:

Post a Comment