.

Tuesday 13 January 2015

Aplikasi Chrome Remote Desktop

Beberapa bulan yang lepas, Google telah memperkenalkan aplikasi Chrome Remote Desktop untuk Android. Aplikasi ini memudahkan pengguna untuk mengawal desktop komputer dengan menggunakan telefon pintar atau tablet berasaskan Android. Selain itu, aplikasi ini juga telah diperkenalkan oleh iOS untuk pengguna iPad atau iPhone.


Dengan menggunakan aplikasi ini, anda boleh mengakses komputer anda sendiri dan komputer rakan-rakan anda. Bukan ramai pengguna yang menggunakan perisian TeamViewer, Remote Desktop dan sebagainya. Sokongan Chrome Remote Desktop ini mungkin suatu alternatif yang berguna untuk pengguna.

Untuk menggunakannya, pengguna perlu memastikan komputer mempunyai pelayar web Chrome dan aplikasi Chrome Remote Desktop yang sudah dipasang (install), dan pastikan juga aplikasi sama terpasang pada peranti mudah-alih anda.


Seterusnya anda boleh menjana sebuah kod khusus pada pelayar web Chrome di komputer atau desktop dan memasukkannya pada aplikasi mudah-alih sebelum mula mengakses desktop tersebut menggunakan tablet atau telefon pintar anda.

Berikut merupakan link untuk memuat naik Aplikasi Chrome Remote Desktop
  1. Untuk Chromehttps://chrome.google.com/webstore/detail/chrome-remote-desktop/gbchcmhmhahfdphkhkmpfmihenigjmpp
  2. Untuk iPhone  https://itunes.apple.com/my/app/chrome-remote-desktop/id944025852 

0 comments:

Post a Comment