.

Wednesday 8 October 2014

Mengapa anda perlu memilih CentOS untuk Sistem Operasi Pelayan anda.


CentOS adalah singkatan daripada Community Enterprise Operating System. CentOS merupakan antara pengagihan yang paling popular yang boleh ditemui pada mana-mana pelayan, daripada pelayan e-mel bagi perniagaan kecil ke syarikat hosting hingga aplikasi perusahaan.



Terdapat pelbagai pengagihan lain sesuai untuk pelbagai keadaan seperti Ubuntu adalah bagus jika anda inginkan sesuatu yang sentiasa terkini, RHEL (Red Hat Enterprise Linux) datang dengan sokongan yang hebat, dan Debian pula sentiasa menawarkan kestabilan yang kukuh tetapi CentOS adalah yang terbaik diantara semua pengagihan pelayar yang berada di pasaran. 

Berikut adalah sebab mengapa anda perlu mempertimbangkan untuk memilih CentOS:

Kestabilan


CentOS mendapatkan kemas kini keselamatan pada masa yang sesuai, jadi anda tidak akan ketinggalan apabila mengekploitasikan patch.

Keserasian dengan RHEL


CentOS menyasarkan untuk menjadi binari serasi(binary compatible) "klon" dengan RHEL. Ianya seperti RHEL, tetapi kurang beberapa penambahan hak milik dan sokongan Red Hat.

Setakat ini, RHEL adalah pengagihan perusahaan yang paling popular. Banyak pakej binari yang dibangunkan dengan RHEL, jadi menyusun perisian bukan lagi satu keperluan. Disamping itu, terdapat ramai pakar pentadbir sistem RHEL.

Jika anda memilih untuk berpindah ke salah satu pakej yang disokong oleh Red Hat pada masa akan datang, ianya jauh lebih mudah untuk berpindah dari CentOS ke RHEL berbanding pengagihan lain.

Komuniti


CentOS mempunyai komuniti besar yang terdiri daripada pemaju (developer) dan pentadbir sistem, ianya bermaksud anda boleh memperolehi sokongan dan bimbingan yang baik dengan percuma. Terdapat banyak sumber yang memfokuskan kepada CentOS, anda cuma perlu Google sahaja.

Kos


Segalanya mengenai RHEL adalah mengenai pakej sokongan, Red Hat bukannya syarikat Linux pertama yang menjualnya dengan harga murah. Bagi perniagaan kecil dan permulaan, menggunakan RHEL adalah terlalu mahal. CentOS pula adalah yang paling sesuai dan percuma serta alternatif yang terbaik bagi mereka.

Jadi CentOS mungkin adalah pilihan yang terbaik bagi anda yang baru sahaja memulakan perniagaan mahupun pelajar ataupun pengguna yang baru berjinak-jinak dengan pelayan. Ini adalah kerana ianya stabil, serasi dengan RHEL, mempunyai komuniti yang besar dan ianya percuma. 

Maklumat ini telah diterjemahkan daripada Interworx

Two Sigma Technologies juga ada menawarkan kursus CentOS. Jika anda berminat untuk menyertai kursus ini dan ingin kami mengendalikan kursus ini ditempat anda, anda boleh hubungi kami di talian 03-61880601 ataupun menerusi emel sales@2-sigma.com  untuk mendapatkan kandungan kursus atau keterangan  yang lebih lanjut.

0 comments:

Post a Comment