.

Tuesday 16 September 2014

Pengenalan kepada CSS3 (Cascading Style Sheet 3)


CSS3 telah dipecahkan kepada "modul-modul" yang mengandungi spesifikasi bagi CSS lama yang telah dipecahkan kepada bahagian yang lebih kecil. Di samping itu, modul-modul baru juga ditambah. 

Beberapa modul-modul CSS3 yang paling penting adalah : 

  • Selector (Pemilih)
  • Box Model(Model Kotak)
  • Backgrounds and Borders(LatarBelakang dan Sempadan)
  • Image Values and Replaced Content (Nilai Imej dan Kandungan yang diganti)
  • Text Effects (Kesan Teks)
  • 2D / 3D Transformations (Transformasi 2D / 3D)
  • Animations (Animasi)
  • Multiple Column Layout (Susun atur Ruang Pelbagai)
  • User Interface (Antara Muka Pengguna)

Kebaikan

Pengasingan kandungan dari persembahan

CSS memudahkan penerbitan kandungan dalam format penyampaian yang pelbagai bedasarkan parameter nominal. Ianya termasuk pilihan utama pengguna, pelayar web yang berbeza, peranti yang digunakan untuk melihat kandungan (Komputer atau Peranti mudah alih), lokasi geografi pengguna dan banyak lagi pemboleh ubah lain.

Jalur Lebar

Helaian Gaya (Stylesheet), dalaman atau luaran, tentukan gaya untuk sekali sahaja bagi elemen-elemen HTML yang dipilih oleh kelas. Helaian gaya luar biasanya disimpan dalam cache pelayar dan boleh digunakan pada berbilang halaman tanpa perlu di muat semula dan ini akan mengurangkan pemindahan data melalui rangkaian.

Memformatkan semula halaman (Page reformatting)

Dengan mengubah satu baris, pelgabai helaian gaya boleh digunakan pada halaman yang sama. Kelebihannya adalah pada kebolehcapaiannya, menyediakan keupayaan untuk menyesuaikan halaman ataupun laman web untuk peranti yang berbeza.

Anda boleh melihat contoh-contoh template yang menggunakan CSS3 seperti dibawah:




Pihak Two Sigma Technologies juga menyediakan kursus berkaitan dengan CSS3. Jika anda berminat untuk mempelajari mengenai CSS3 dengan lebih mendalam, Kami mengendalikan Kursus Introduction To Development Using HTML5, CSS3 & JQuery. Jika anda berminat dengan kursus ini dan ingin kami mengendalikan kursus ini ditempat anda, sila hubungi kami di talian 03-61880601 ataupun menerusi emel sales@2-sigma.com  untuk mendapatkan kandungan kursus atau keterangan  yang lebih lanjut.

0 comments:

Post a Comment