.

Friday 29 August 2014

Apple Perkenalkan Bahasa Pengaturcaraan Swift Dalam WWDC 2014

Apple Perkenalkan Bahasa Pengaturcaraan Swift Dalam WWDC 2014 

Apple baru saja memperkenalkan bahasa pengaturcaraan baru bernama Swift, bahasa pengaturcaraan ini digunakan untuk membangunkan aplikasi Ios dan OS X. Bahasa pengaturcaraan Swift ini diciptakan untuk menggantikan bahasa pengaturcaraan Objective C yang digunakan oleh para developer selama 20 tahun. Swift juga bertujuan untuk menjadi bahasa moden dan mudah untuk digunakan yang membolehkan pembangunan aplikasi lebih cepat dan mengelakkan kerumitan dalam Xcode.


Apple Senior Vice President of Software Engineering, Craig Federighi mengatakan bahawa “ Setelah sekian lama menggunakan bahasa Objective C, ini adalah waktunya untuk mengganti menggunakan bahasa lain”. Selain itu, kod Swift juga dapat digunakan bersamaan dengan kod Objective C sehingga pengaturcara dapat membangunkan sesebuah aplikasi dengan mudah dan seterusnya pengaturcara  akan dapat melihat secara langsung (realtime) hasil dari program yang mereka tulis.


Bahasa Swift memiliki model yang lebih sederhana sehingga lebih mudah dan cepat dalam membuat program dan aplikasi Swift memiliki kecepatan 93 kali lebih cepat berbanding menggunakan Objective C.

0 comments:

Post a Comment