.

Thursday 21 August 2014

Lapan perkara penting yang anda perlu tahu mengenai Android L

Lapan perkara penting yang anda perlu tahu mengenai Android L


Google telah memperlihatkan cebisan versi Android yang akan datang yang dipanggil Android ‘L’ buat masa ini. Mereka masih belum mengesahkan samada nama Android tersebut Lollipop ataupun tidak.

Ini adalah perkara mengenai Android L yang kami tahu setakat ini:

Paparan yang lebih kemas


"Material Design" ialah nama yang Google diberikan untuk membaik pulih Antara Muka Pengguna (User Interface) Android L, ianya lebih memfokuskan untuk mengurangkan kekusutan bagi skrin dengan menggunakan antara muka yang minimal dan warna utama yang terang.

Butang navigasi pada skrin juga dipermudahkan kepada segi tiga asas, bulatan dan bentuk persegi. Paparan yang lebih kemas akan disebarkan kepada pengguna Peranti Android iaitu Produk Chrome dan Android seperti LG G Watch dan Moto 360.

Notifikasi Pintar


Notifikasi pada Android L boleh "drop down" daripada atas, ianya membenarkan anda berinteraksi dengan notifikasi tersebut atau menyingkirkannya tanpa mengganggu apa yang anda sedang lakukan.

Notifikasi bagi "Lock Screen" turut dipertingkatkan, ianya menampakkan lebih banyak maklumat
dan membenarkan anda menyingkirkannya dengan satu "swipe", atau bukanya dengan satu "tap".

Pengendalian tugas berbilang (Multitasking) Pintar


Efek "Multitasking" 3D terbaru bagi Android L juga menganggap "tab" Chrome sebagai proses yang berasingan.

Ini akan menunjukkan proses antara aplikasi dan laman web sekarang lebih lancar dan kurang mengecewakan, tetapi ianya mungkin akan membimbangkan pengguna kerana ianya akan merumitkan semua proses ketika sesi melayari laman web.

Keselamatan (Security) Dipertingkatkan


Keselamatan Android L telah juga dipertingkatkan. Anda boleh memilih untuk menetapkan peranti anda untuk "unlock" jika anda berada dikawasan yang selamat.

Contohnya, ia akan menyingkirkan "lock screen pattern" atau "pin" jika ia disambungkan dengan jam pintar anda. Ianya juga membolehkan anda memintas langkah-langkah keselamatan di lokasi-lokasi yang dipercayai contohnya rumah anda.

Carian yang Diperkasakan


Google Now mempunyai kuasa untuk memulakan sebarang aplikasi yang telah di"instal" dan relevan dengan carian anda.

Contohnya anda mencari sebuah filem, anda boleh melancarkan aplikasi filem seperti IMDb terus dari Google Now.

Lebih Lancar, Lebih Cepat


ART (Android Runtime) merupakan "default runtime" bagi Android L pada masa kini. Kesimpulannya adalah enjin yang berjalan disebalik tabir telah dibaharukan sepenuhnya.

Aplikasi dan animasi sekarang memproses sebanyak 60fps, Android L pula menawarkan kelajuan dua kali lebih pantas daripada "runtime" sebelum ini iaitu Dalvik.

Selain itu, "tweak" disebalik tabir menjanjikan peningkatan prestasi grafik dan Google telah bekerja dengan Nvidia dan Qualcomm untuk mengoptimumkan "processor" mereka.

Hayat Bateri yang lebih baik


Android L telah memperkenalkan suatu ciri baru iaitu Project Volta, ianya bertujuan untuk memanjangkan jangka hayat bateri.

Pada permulaannnya, anda akan mempunyai maklumat mengenai hayat bateri anda yang membolehkan anda untuk mengenalpasti punca bateri anda cepat habis.

Ini bermaksud dengan pengoptimuman terkini, pemaju (developer) boleh menghasilkan aplikasi yang lebih efisyen dan kurang menggunakan tenaga.

Android L juga mempunyai mod mengurangkan penggunaan bateri (batttery saver mode) yang akan mengurangkan kecerahan skrin (brightness) dan menghadkan sambungan data (data connections) serta menyelarikan aplikasi (application syncing). ianya sama dengan mod mengurangkan penggunaan bateri yang terdapat pada LG G3, dan HTC One (M8).

Pemaju Boleh Mendapatkannya Sekarang.


Pemaju boleh mencuba menggunakan SDK (Software Development Kit) Android L bermula dari hari ini  sementara pengguna Nexus 5 dan Nexus 7 boleh memuat turun Android L bermula dari 26 Jun. Tetapi ianya tidak menjanjikan yang Android L tersebutt bebas dari pepijat (bug) sepenuhnya, jadi kita cuma perlu menunggu sehingga versi yang terakhir dilancarkan.

Informasi ini telah di terjemahkan dari Stuff TV

0 comments:

Post a Comment