.

Wednesday 20 August 2014

Kabel USB Baru Boleh Berfungsi Dua Arah


Kabel USB Baru Boleh Berfungsi Dua Arah. Satu standard port USB baru dipanggil USB Type C telah dimuktamadkan dan akan memudahkan anda mencucuk penyambung USB ke dalam port tanpa perlu risau samada ia dicucuk secara terbalik atau tidak. Ia seperti penyambung lightening keluaran Apple yang boleh dicucuk pada dua-dua arah. USB Type-C direka untuk berfungsi pada dua belah arah dan akan digunapakai pada telefon pintar, tablet dan laptop di masa hadapan.


Variasi terbaru standard USB 3.1 itu mempunyai kelajuan pindahan data sepantas 10Gbps dan bersaiz seperti penyambung Micro USB biasa serta sekitar dua kali lebih pantas daripada USB 3.0. 
Namun satu kesulitan yang akan dihadapi ialah ia tidak boleh digunakan dengan standard port USB 3.0 sedia ada tanpa menggunakan penyuai. Namun buat sementara waktu penyuai bukanlah satu penyelesaian yang teruk memandangkan standard ini akan diperkenalkan secara perlahan-lahan bagi mengelakkan kejutan pasaran.

Kepantasan kelajuan pindahan data digabungkan kemudahan untuk mencucuk penyambung USB baru ini akan menjimatkan banyak masa anda dan membuka lebih banyak kemungkinan untuk peranti atau aksesori elektronik.

0 comments:

Post a Comment